torsdag 28 april 2011

Sjömans filosofi

Hej!

Jag hade tänkt göra ett inlägg om hur jag bakar en Jamie Oliver paj idag. Men jag orkade inte baka paj. Jag åt upp mina chokladkakor istället. Jamie Oliver är en underbar människa. Eller tja, jag känner ju inte honom! jag har bara sett honom på Tv, men jag älskar hans matlagningsprogram. Bara det att han har olivolja på ALLT! 
Underbar människa. Jag ska baka paj någon annan dag. 

De senaste dagarna har jag inte gjort särskilt mycket på eftermiddagarna faktiskt. Jag har satt mig i soffan och sen inte kommit upp igen. Mycket underligt. Soffpotatis-syndromet kallar jag det. Och Efter-påsklovs-trötthet

Jag hade ett smärre "Elli-är-du-en-gammal-tant?" ögonblick förut. 
Jag och en vän går i solen och jag utbrister; "Ha! Jag visste väll att det skulle spricka upp! Solen var så röd igårkväll" Min vän tittar på mig frågande. Jag känner en tvång att förklara. Så här är det, om en röd sol går ner, är det troligt att det kommer bli fint dagen efter. Om en röd sol går upp däremot, kommer det antagligen regna. 

"A red sun in the night is the sailors delight, but a red sun in the morning is the sailors warning" 

 Under sommartid, om det blir en tilltäckligt stor bit blå himmel för att "sy ett par sjömansbyxor" innan kl 10 på förmiddagen, kommer det spricka upp på eftermiddagen. Nu vet inte jag exakt hur stor bit himmel man behöver för att sy ett par sjömansbyxor, men i vilket fall som helst ska fläcken vara helt blå, utan molntussar i sig.  

Vad kan jag säga, min släkt kommer från västkusten. Jag litar mer på mina små väderspådomar än på nyheterna i vilket fall som helst^^ 

Kram på er!
Elli

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar