lördag 30 april 2011

Lördagssagan!

God Morgon!

Har ni sovit gott? Det är dags att starta upp en ny ”Bloggtradition”. Ja, ni hörde (läste…) rätt! Förutom Fredagssnackisen, där ni kommer få ta del av ett urval av mina och Emmas underliga Sms, så ska vi även ha ett avsnitt som vi kallar för Lördagssagan! I dessa inlägg kommer jag (Elli) återberätta, i stora drag, kända sagor så som de var skrivna från början, med kommentarer från mig själv. Denna vecka, i Trassels ära, blir det Rapunzel. (Denna sagan är ganska kort, så jag berättar den någorlunda i sin helhet)

Det var en gång en man och hans fru. De bodde i en liten stuga bredvid en häxas trädgård. En dag stod frun och tittade in i trädgården och då får hon syn på en rabatt med Rädisor. 
Hon vill ha rädisorna. Hon har aldrig velat ha något så mycket som hon vill ha dessa RÄDISOR! Hon gör det enda logiska och tjatar på sin man tills han går och stjäl några rädisor. Hon äter dem. Hon har aldrig smakat något så gott. Rädisor! Det är grejen. Hon vill nu ha mer rädisor, men denna gång fångar häxan hennes man. Han förklarar situationen och gör det enda logiska. I utbyte mot obegränsat med rädisor resten av livet ska han ge häxan deras förstfödda. 
   När en dotter, Rapunzel, föds tar häxan henne och sätter henne i ett högt torn. Åren går. När flickan är 18 år gammal är hon obeskrivligt vacker och har flera meter långt hår. När häxan vill upp i tornet släpper Rapunzel ner sitt hår och häxan klättrar upp. 
    En dag står Rapunzel och sjunger i fönstret när en prins bara råkar rida förbi. Han blir genast förtvivlat förälskad i henne. Han gömmer sig omedelbart i en buske för att spionera. Han ser hur häxan klättrar upp, och när hon har gått därifrån springer han fram till tornet, ber Rapunzel att släppa ner sitt hår och klättrar upp.       
     Betänk att Rapunzel aldrig har sett en man förut, så hon blir lite förvirrad. Men även förtvivlat kär i honom också. Deras hemliga möten fortgår i veckor. Tills Rapunzel råkar försäga sig till Häxan. Häxan blir arg, klipper av Rapunzels hår och skickar iväg henne långt bort. När prinsen kommer klättrar han upp i tornet, men istället för Rapunzel hittar han häxan.  Hon knuffar ut honom genom fönstret, men han överlever fallet. Problemet är bara att faller rakt ner i ett törnesnår som STICKER ut hans ögon. 
   Prinsen tvingas vandra blind genom världen ätandes rötter och bär. Han vandrar i två år innan han hör en bekant röst. Han har hittat Rapunzels stuga! Där hon bor med deras Tvillingdöttrar! Hon känner igen sin prins och kastar sig gråtande om hans hals. Hennes tårar helar hans ögon! 
               Och de lever lyckliga (och seende) i alla sina dagar!

Nu ett par kommentarer på  sagan från mig.
 1. Rädisor är INTE gott! Och även om man skulle tillhöra den gruppen av människor som tycker om rädisor så antar jag att man ser dem mest som ett salladstillbehör. Finns det någon i världen som tycker att rädisor är det godaste som finns kan ni väll berätta det för mig så ska jag genast ta tillbaka min kommentar.  
2. Flyttar man in bredvid en häxa kanske man ska ta reda på vad för storts häxa det är. Ond? God? Ambivalent? 
3. Varför gömmer sig prinsen i en buske? Det är ett mycket misstänkt beteende tycker jag. 
4. Vad hände med Rapunzels föräldrar? Dog de av en överkonsumtion av rädisor?
 5. Hör verkligen utstuckna ögon hemma i en barnsaga? 
6. Vad hände med häxan? Är hon nöjd med att låta Rapunzel gå eller kommer hon att hämnas?   

Mycket obesvarade frågor här tycker jag!

Kram från sagotanten!      


1 kommentar:

  1. Jag gillar rädisor. Vi Estländare brukar skiva upp dem och käka dem på smörgåsen på sommarern ^^ Gott som tusan ;)

    SvaraRadera